Az MSZ EN 1726-1:2001 szabvány előírásai

Az MSZ EN 1726-1:2001 szabvány előírásai

MSZ-EN-1726-1-2001

Az MSZ EN 1726-1:2001 szabvány előírásai meghatározzák, hogy a folyékony gázzal működő, belső égésű motorral rendelkező targoncák tartályait miképpen lehet elhelyezni és milyen szempontokra kell odafigyelni a targonca használata során.

Az előírások szerint a targonca tartályát kétféle módon lehet rögzíteni a gépjárműhöz, ezek pedig a rögzített vagy cserélhető módozatok Ha cserélhető tartályról van szó, fontos hogy a kapcsolóelemek véletlenszerűen ne oldódhassanak ki. Oda kell figyelni arra is, hogy a tartályon található csőcsatlakozás, illetve az egyéb tartozékok mechanikus sérülésektől védettek legyenek.

Mindkét tartálytípus esetén fontos egy különleges berendezéssel ellátni a targoncát, ami megakadályozza a gázkiáramlást. Az is lényeges, hogy a targonca tartálya ne legyen hőhatásnak kitéve, legfőképp, ha a motor vagy a kipufogócső felőli hőáramlást nézzük. Ennek a megakadályozására felszerelt védőberendezést úgy kell felszerelni, hogy a szellőzést ne befolyásolja. Mindezek mellett fontos, hogy a targonca tartályát működés közben ne koptassa vagy ütögesse semmi, illetve a korróziós hatásoktól is védeni kell. Sőt, a tartályok felszerelésekor arra is figyelmet kell fordítani, hogy a csatlakozásaival együtt ne lógjon ki a targonca síkjából.

A motor leállásakor a folyékony gáz tápvezetéknek önműködően záródnia kell. Ha a targonca több féle üzemanyaggal is működik, akkor fontos, hogy a tápvezetékek mindig lezárjanak, mielőtt egy megnyílik. Emellett figyelni kell arra, hogy a folyékony gáz ne juthasson bele más üzemanyag tartályba. Ha egy targonca több üzemanyag tartállyal is rendelkezik, akkor azokat többutas szeleppel kell csatlakoztatni, ami megakadályozza a folyékony gáz egyszerre több tartályból történő felhasználását. A szabvány előírja, hogy a biztonsági szelepek, illetve a szintjelzők úgy legyenek bekötve, hogy azok a targonca sofőrje vagy más tűzveszélyes forrás irányába ne üríthessenek. Korrózió elleni védőbevonattal is el kell látni az alkatrészeket és a nyomáscsökkentő szelepek bármikor legyenek hozzáférhetőek, ami egy esetleges karbantartást megkönnyít.