GKI vizsga, GKI kártya és GKI igazolvány (3.rész)

GKI vizsga, GKI kártya és GKI igazolvány (3.rész)

3-Important-Things-All-New-Truck-Drivers-Need-to-Know-810x540
Sokakban felmerül a kérdés, hogy a GKI igazolvány megléte csak azok számára kötelező, akik külföldi fuvarozással foglalkoznak, vagy a belföldi áruszállítás végzése esetében is szükség van –e rá? A válasz igen, akár belföldi, akár külföldi a fuvarozás célállomása, mindkét esetben kötelező dokumentum a GKI kártya, ami a régi TIR igazolványt hivatott helyettesíteni.

Illetve, abban is bizonytalanok a szakemberek, hogy a fuvarozással foglalkozó vállalat vezetőjének is szüksége van GKI igazolványra, vagy csak az alkalmazottai számára kell kiváltani? Ha a tulajdonos csak cége irányításával foglakozik, akkor szükségtelen a GKI kártya megléte, viszont, ha alkalmakként ő is a volán mögé ül, akkor számára is kötelező a GKI igazolvány kiváltása.

És mi a helyzet, ha a fuvarozásra szánt jármű nem éri el a 3,5 tonnás súlyt? A jogszabály úgy szól, hogy C1 kategóriás jogosítvánnyal vezethető gépjármű esetében szükséges a GKI igazolvány megléte. Ha a gépkocsi súlya kisebb, mint 3,5 tonna, és B kategóriás jogosítvánnyal vezethető, továbbá szállítmányozásra is használják, akkor nem szükséges, hogy a sofőr rendelkezzen GKI kártyával.

Mindezek után felmerül a kérdés, hogy a GKI tanfolyam elvégzését kinek kell fizetnie? A sofőrnek, vagy a munkáltatónak? A jogszabály erre nem tér ki, tehát ha a sofőr továbbra is ezen szakma képviselője szeretne maradni, akkor ő köteles kifizetni a GKI tanfolyam részvételi díját. Ez nem túl jó hír a szakmabelieknek, hiszen nem csak a tanfolyam időtartamára szükséges szabadságot kivenniük és készülni a vizsgára, de még nekik is kell állni az evvel együtt járó költségeket is. De senki se essen kétségbe, sok esetben a szolgáltató átvállalja a GKI tanfolyam anyagi vonzatainak kifizetését, mert tisztában van a továbbképzés elvégzésének terheivel.